wallpaper

Sunday, February 3, 2013

Maulid Nabi

~ Ustaz Don Daniyal dan Habib Ali Zainal ~
Jumaat yang lepas dapat hadir ke Majlis Maulid Akbar yg dianjurkan oleh Darul Murtadza di Masjid Muadz, Setiawangsa..  Sambutan sangat luar biasa sebab Masjid sangat penuh dengan hadirin yang hadir untuk meraikan hari kelahiran Nabi Junjungan kita, Nabi Muhammad SAW.. Lebih ramai dari orang yang hadir untuk solat jumaat.. Allah Maha Besar.. Allah yang mengerakkan hati-hati insan ini untuk hadir ke majlis ilmu ini.. Sesungguhnya para malaikat akan mencatit nama sesiapa yang hadir ke majlis ilmu dan akan membuka sayapnya memayungi mereka yang hadir di majlis ilmu.. 

Sedikit ilmu yang dapat dari majlis ilmu itu untuk dikongsi bersama:

"Dakwah yang paling mudah adalah dengan akhlak yang mulia. Kerana akhlak yang mulia orang bukan islam pun akan tertarik dengan islam.. Islam itu mencakupi dalam segala aspek kehidupan.. Kehidupan di dunia dan di akhirat.."

"Bertaqwa lah kamu dengan sebenar-benar taqwa.. Janganlah kita menjadi orang yang tidak konsistent dalam melakukan ibadah.. Istiqamah dalam melakukan sesuatu perkara itu lebih baik.."

"Jadilah orang yang apabila berkata-kata, orang lain tidak sabar mendengarnya.. Katakanlah yang benar dan baik-baik sahaja.."

"Manusia tidak pernah cukup pada dua perkara, yang pertama adalah keseronokan dunia dan yang kedua adalah ilmu.. Ilmu jua adalah yang terbaik.."

"Kita ada di majlis ilmu ini kerana Allah pilih kita.. Bersyukurlah.. Kerana ada insan lain yang terkapai-kapai dalam mencari erti kebenaran.."

" 2 ayat al-quran yang disampaikan oleh alim ulama lebih berharga dari harga 2 ekot unta.. Betapa bernilainya ayat-ayat kalam Allah yang disampaikan oleh alim ulama kepada kita.. "


Yang baik datang dari Allah dan yang kurang itu datang dari ini.. Jika ada yang tersalah pohon dibetulkan.. Diri ini masih perlu menuntut ilmu.. 


No comments:

Post a Comment