wallpaper

Friday, October 26, 2012

Wajib atau Sunat?

-Gambar kredit pada ILuvislam-
Alhamdulillah hari ini sudah selesai urusan korban lembu di kawasan perumahan.. 
Hari Raya Aidil Adha tahun ini jatuh pada hari jumaat, selalunya urusan korban semua perlu pantas dilakukan.. Ini bagi membolehkan orang lelaki solat jumaat dan urusan korban selesai sebelum solat.. 
Entry ini muncul apabila teringat perbualan saya dengan Pak Cu tadi.. 

Sebelum solat jumaat tadi, Saya dan Pak Cu sempat bergurau.. " Wan pagi tadi kita dah solat sunat kan.. So kira dah jemaah la hari ni.. Jumaat tak pergi  xpe la.." Lantas saya pun cakap, " Pak Cu yang pagi tadi sunat je, yang kejap lagi ni wajib.. hahaha"

Bila kita fikir balik, ini lah yang selalu terjadi pada diri kita ini.. Sering kali kita utama kan perkara yang sunat berbanding perkara yang wajib.. Kita sanggup melakukan pelbagai perkara yang sunat tetapi perkara yang wajib kita abai kan.. Bukan bermakna tinggalkan yang sunat tetapi wajib itu perlu dijaga sesungguhnya..

Perkara wajib itu umpama batu asas kehidupan.. Jika lemah asas nya maka lemah lah kehidupan itu.. Jika kuat batu asasnya, kuat lah kehidupan itu.. Apabila kita pergi buat selama-lamanya, persoalan pertama akan disoal adala perkara wajib.. Adakah ia nya telah lengkap.. Perkara sunat akan menjadi extra pertolongan kita bila wajib kita lemah.. 

Kita tukar perkara wajib atau sunat ini kepada perkara seharian kita.. Kita sering lupa pada perkara utama kita tetapi kita utama kan perkara sampingan.. Bukan kah berjasa kepada ibubapa adalah lebih baik dari kita berjasa kepada orang lain.. Jika keluarga kita bahagia, ia nya akan memberi impak kepada masyarakat.. Nescaya negara juga akan mendapat impaknya..

~ Jaga lah yang wajib, nescaya yang sunat pasti akan menyusul~


No comments:

Post a Comment