wallpaper

Sunday, June 2, 2013

Ketika Cinta Bertasbih

Ketika Cinta Bertasbih: 



Karya filem-filem Indonesia yang diangkat dari Novel Habiburrahman sangat menarik.. Tersentuh hati dan menusuk kalbu.. Karya dari indonesia boleh kira lebih baik dari filem-filem di Malaysia.. Moga satu hari nanti Malaysia juga dapat menghasilkan filem yang lebih bercorah islam dan patuh shariah.. 

Ketika Cinta Bertasbih adalah filem indonesia yang sangat menarik untuk ditonton.. Walau dah banyak kali tengok tetap tak pernah bosan.. Untuk filem Ketika Cinta Bertasbih 2, lebih kepada Saudara Azam untuk mencari jodoh buat dirinya sebelum akhirnya di ijabkabulkan dengan Miss Anna yang pernah dibantu ketika di Cairo.. 

Apa yang aku ingin kongsikan disini, apakah criteria yang dipilih oleh Mas Azam dan ibunya dalam memilih calon isteri untuk dirinya. Pertama, Ibu Mas Azam melihat wanita itu mestilah menutup auratnya dan tidak tidur selepas subuh kerana pintu rezeki sentiasa terbuka di pagi hari. Keduanya, Mas Azam melihat latar belakang didikan agama dan wanita solehah sebagai calon isterinya. Ketiganya, Mas Azam melihat bagaimana potongan tudung wanita itu. Adakah memakai tudung tetapi tidak menutup sebahagian bentuk badannya atau tidak. Keempat, Mas Azam akan bersetuju dengan calon isteri yang direstui oleh ibunya kerana keredhaan ibubapa adalah sangat penting dalam hidup seseorang itu. 

Sabda Rasulullah SAW: 

"Dan pilihlah perempuan dengan hartanya, kecantikannya, keturunan dan agamanya. Adapun agamalah yang menjadi keutamaan."

"Jika terlintas di hati seseorang untuk melamar perempuan, maka diharuskan untuk dia melihatnya (perempuan yang ingin dilamar)"  -Hadis riwayat Abu Daud-

"Tidak halal bagi kamu pernjualan di atas penjualan orang lain dan tidak halal bagi kamu pertunangan di atas pertunangan orang lain."

"Wanita yang paling banyak mendapat kurnia ialah wanita yang murah mas kahwinnya, yang senang nikahnya dam baik budi pekertinya. Dan wanita yang jahat ialah wanita yang mahal mas kahwinnya, payah nikahnya dan yang buruk budi perkertinya."


No comments:

Post a Comment