wallpaper

Wednesday, May 15, 2013

Pesan Ibu..

"Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa".. Hormati lah ibu kita.. Sayangilah ia.. Jangan kita hancurkan harapan dan kepercayaannya kepada kita.. Jagalah ibu mu jika ia sudah tua..
Anak lelaki wajib menjaga ibunya sehingga akhir hayat..

Jika aku seorang ibu, inilah warkah yang dapat aku gambarkan perasaan seorang ibu:

Ibu mu ini..

Ibu ini lah yang telah bersusah payah mengendong kamu 9 bulan dalam kandungannya.. Membesarkan dirimu dari kecil hingga dewasa.. Ibu sanggup berjaga malam, semata-mata untuk memastikan kamu dapat tidur yang lena.. Menjaga kamu dengan penuh kasih sayang.. Menjaga kamu ketika kamu sakit..Kadangkala sehingga sanggup berlapar dahaga demi memberi makanan untuk anak-anaknya.. Ibu tidak pernah merungut untuk segala pengorbanan ini.. Ibu mahu melihat kamu dan abang dan adik-adik mu berjaya.. Kejayaanmu itu bukan untuk diri ibu tetapi untuk dirimu.. Ibu hanya menumpang kejayaan itu..

Wahai anak ku...

Jadilah anak yang berguna untuk agama dan  bangsa.. Ibu mu ini telah mendidik kamu.. Telah ibu beri ilmu yang sepatutnya buat bekalan dirimu didunia ini dan akhirat. Jagalah maruah diri mu kerna ia sangat mahal.. Buat anak lelaki ibu, jadilah lelaki yang bertanggungjawab.. Bertanggungjawab pada diri dan amanahmu.. Kerna kamu bakal menjadi pemimpin buat agama dan keluargamu.. Buat anak perempuan ibu, jagalah akhlak mu.. Kerna akhlak itu mencerminkan siapa  diri mu.. Tutuplah auratmu kerna itu kewajipan bagi diri mu.. Mahukah kamu mahu mencampak ayahmu,abangmu dan adik lelaki mu ke api neraka dengan tidak menutup aurat.. Ingatlah ia sampai bila-bila.. Apabila kamu telah berkahwin, hormati dan taatilah suami mu.. Jaga maruah dirimu.. Kerna ia sangat berharga buat suamimu..

Wahai anak ku,

Ibu pasti akan pergi suatu hari nanti.. Kerana hidup ini bukan buat selama-lamanya.. Ingat pesan ibu.. Jangan kamu tinggalkan  solat kerna ia tiang agama.. Ibu mu ini makin dimamah usia.. Ibu mu ini pasti akan lupa pada diri kalian.. Jagalah ibu jika ibu sakit nanti.. Sayangi ibu sepertimana ibu menjaga kalian ketika kalian masih kecil lagi.. Jika ibu pergi menghadap illahi, mandikanlah ibu, sembahyangkanlah ibu.. Ibu pasti gembira jika anak-anak ibu yang akan menguruskan jenazah ibu.. DOAKAN IBU... Kerna itu yang akan menghubungkan kalian  dengan ibu mu...






No comments:

Post a Comment